EI INHIMILLISTÄ MAHDOLLISUUTTA PÄÄSTÄ ULOS

Puhutaanpa synnin kahleista, eli taistelustasi lihaa vastaan. Uudessa Liitossa Jumala antaa elämääsi tilanteita näyttääkseen avuttomuutesi ja täydellisen riippuvuutesi Hänestä koko uskonelämäsi ajan. Jumala ei koskaan johdata meitä kiusaukseen, vaan Hän antaa meidän joskus joutua omien mahdollisuuksiemme loppuun.
Jos sinulla on jokin helmasynti, valheelliset henget ahdistavat sinua jatkuvasti demonisilla valheilla: ”Et sinä pysty tähän. Sinä kaadut maahan! Lopulta tuhoudut”. Sanot: ”Herra, miten voi koskaan päästä ylös tästä? Olen joutunut niin alas!”
Tiedät, ettet voi juosta vihollista pakoon etkä selviä taistelusta hänen kanssaan. Niinpä seisot hänen edessään, peläten, vapisten, kauhuissasi. Ehkä juokset ystäviesi, sielunhoitajasi luokse, kenenkä hyvänsä luo, joka kuuntelee sinua, kun itket ja rukoilet. Sinä teet kaiken muun, paitsi  olet hiljaa ja luotat Herran tuovan sinulle pelastuksen.
Vanha Testamentti antaa meille esimerkin toisensa perään siitä, miten meillä ei ole lihassamme voimaa sotia hengellisesti. Meidän vanha ihmisemme on täysin heikko ja voimaton, mutta sisällämme asu uusi ihminen, ja hänen tulee antaa elämänsä kokonaan Herran käsiin. Tämä uusi ihminen ymmärtää, ettei ole inhimillistä keinoa päästä ulos. Jumalan pitää käydä kaikki sodat hänen puolestaan. Me vastustamme pahaa Pyhän Hengen voimalla, joka on ilmaistu meille vain uskon kautta.
”Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua”(Jes.41:10).