KUULETKO, KUINKA HÄN KOLKUTTAA OVELLA? - Claude Houde

Jeesus puhutteli Laodikean seurakuntaa, joka edusti lopun ajan kirkkoa. Hän antoi sille varoituksen, joka ulottuu vuosisatojen ylitse sinulle ja minulle tänään: ” Jos et tee parannusta, Minä oksennan sinut suustani” (ks. Ilm.3:16). Mitkä uskomattomat sanat ne ovatkaan!
Mikä on nykyajan seurakunnan rikos, uskomaton synti? Kuuntele Hänen sanojaan, joka ennen kaikkea etsii meidän uskoamme, luottamustamme ja antautumistamme: ”Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani” (Ilm.3:15, 19 - 20). 
Tätä Raamatun kohtaa, jota siteerataan niin usein, ei ole tarkoitettu kadotetulle maailmalle sen ”tarpeessa päästää Herra Jeesus sisälle”. Pikemminkin se on suoraa ja vakavaa puhetta nykyajan uskoville, jotka makaavat laiskoina välinpitämättömyyden sängyssä, aivan tyytyväisinä itseensä ja saamaansa osaan.
Tämä sukupolvi on paholaisen sokaisema. Se ei enää muista hengellistä ilmestystä, että ilman palavaa uskoa on mahdotonta miellyttää Häntä. Jeesus seisoo kirjaimellisesti surullisena itseriittoisen seurakunnan oven takana. Seurakunta luottaa metodeihinsa, strategioihinsa ja terävänäköisyyden vuoroihinsa ja taktiikoihinsa, jotka on lainattu maalliselta ostoskeskukselta. Jeesus huutaa: ”Päästäkää minut sisään! Tehkää parannus! Kääntykää pois näiden rikkinäisten vesiastioiden luota, jotka eivät tarjoa elävää vettä. Minä kutsun kansaa, joka vaeltaa uskossa, jonka luottamus pitää kiinni vain Minun lupauksistani. Minä kaipaan kansaa, jonka usko antaa heidän nähdä näkymättömän, uskoa uskomattoman ja ottaa vastaan mahdottoman”.

Claude Houde, johtava pastori Eglise Nouvelle Vie (Uuden Elämän Seurakunnassa) Montrealissa, Kanadassa. Hänen johdossaan Uuden Elämän Seurakunta on kasvanut kourallisesta ihmisiä enempään kuin 3 500 seurakuntalaiseen siinä osassa Kanadaa, jossa on vähän protestanttisia seurakuntia.