JUMALA EI KOSKAAN JÄTÄ SINUA

Jumala kuvaa itseään seuraavasti: ”Minä opetin Efraimin kävelemään. - Hän otti heidät käsivarsillensa. - Mutta he eivät ymmärtäneet, että minä heidät paransin”(Hoos.11:3).
Alkukielessä tämä jae kuuluu: ”Minä tulin heidän luokseen heidän ahdistuksessaan ja hellästi hoidin heidät pahojen, epätasaisten paikkojen läpi. Minä pidin heitä käsivarsillani kuin hoitaja” Mutta jae 7 sanoo: ”Minun kansallani on halu kääntyä minusta pois”. Sana kääntyä merkitsee tässä ”riippua epäilyssä”.
Israel ei ollut varma Herran rakkaudesta ja hellyydestä, ja Jumala sanoi Hoosealle: ”Minun kansani epäilee minun rakkauttani heitä kohtaan, koska he eivät oikeasti tunne minua.”
Tämä oli totta! Israel ei voinut uskoa Jumalan edelleen rakastavan heitä. He olivat epäjumalan palvelijoita, luopuneita ja epäilijöitä, jotka ilmeisesti ajattelivat: ”Me vedimme Jumalan epäsuosion päällemme tekemällä tahallamme syntiä, ja hän varmaan tuomitsee meidät”.  Mutta Jumala sanoi: ”Kuinka voisin jättää sinut? Minun sydämeni kääntyy, minun säälini herää” (ks. jae 8).
Kuljet ehkä syvissä vesissä juuri nyt. En ehdottomasti tarkoita koetuksia tai kiusauksia, vaan ylitsepääsemättömiä tapahtumia, joita et ymmärrä. Kaikenlaiset tuulet ja aallot tulvivat ylitsesi, asiat, joita et voi tajuta, ja Hän tahtoo kantaa sinua kaiken sen ylitse ja varjella hengellisen terveytesi. Jos pystyt uskomaan tällä hetkellä edes, että Hän rakastaa sinua huolimatta uppiniskaisuudestasi, se riittää!
Kuuntele Hänen lohduttavaa ja parantavaa Sanaansa sinulle: ”Sillä en minä iankaiken riitele enkä vihastu ainiaaksi; muutoin henki nääntyisi minun kasvojeni edessä, ne sielut, jotka minä tehnyt olen”(Jes.57:16). Herra sanoi siis: ”Jos näit Minussa vain vihaa, henkesi masentuu. Se olisi liian kovaa”. Ei, Hän jatkaa sanomalla: ”Minä olen nähnyt hänen tiensä, mutta minä parannan hänet ja johdatan häntä ja annan jälleen lohdutuksen hänelle ja hänen surevillensa”(Jes.57:18).
Nämä ovat sen Jumalan sanoja, joka ei koskaan jätä kansaansa!