HYÖDYTÖNTÄ PONNISTELUA

Voimme kaikki sanoa: “Minut on sovittanut Vapahtajani veri, mutta en ole vielä aivan täysin saanut sitä omakseni”. Laulamme ja huudamme Jumalamme ylistystä ja kuitenkin meistä monet edelleen jatkavat ponnisteluja miellyttääkseen Häntä.
Voi hetkittäin voittaa ja kokea itsesi niin hyväksi sen tähden. Sanot itsellesi: ”Sinä teit sen. Tiesit, että jos vain oikein panet mielesi ja sydämesi tähän asiaan, voisit voittaa.” Sinun päämääräsi on tuntea ylpeyttä siitä, mitä olet tehnyt ja kulkea ympäriinsä tuomitsemassa toisia, jotka eivät ole selvinneet voittajiksi.
Kun olin nuorempi ja minun piti voittaa jotakin, saatoin vakuuttaa itselleni: ”Minähän teen tämän vaikka se tappaisi minut”. Se oikeasti oli tappaa minut! Kuukausi pari voisi kulua ja ajattelisin: ”Nyt nuo kateelliset ajatukset ovat häipyneet. Olen vapaa!”. Aina se osoittautui vain osittaiseksi voitoksi ja lannistuminen tulisi taas tilalle.
”Oi, Jumala”, minä tapasin rukoilla, ”olen pyytänyt Sinua vapauttamaan minut, mutta et ole tehnyt sitä. Nämä tunteet ovat edelleen minussa.” Sitten alkaisin syyttää Jumalaa.
Mitä’ oikein tapahtui? Minulla oli niin kiire ponnistella lihassa tullakseni vanhurskaaksi, että kadotin ymmärryksen todellisesta vanhurskaudesta, siitä ainoasta, joka kelpaa Isälle, Jeesuksen Hänen Poikansa vanhurskaudesta. Kun me sitten seisomme Isän edessä, Hän hyväksyy meidät ainoastaan Kristuksen kautta, Hänen vanhurskautensa ja voittonsa kautta.
Saatat ihmetellä: ”Mitä minun pitää tehdä?” Ensinnäkin, kieltäydy kuuntelemasta paholaisen valheita. Toiseksi, seiso omilla hengellisillä jaloillasi ja ala julistaa: ”Uskossa Jeesuksen vereen, saan vastaanottaa Kristuksen vanhurskauden.”  Sitten iloitse!
”Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen”(Kol.1:14). Lunastus merkitsee yksinkertaisesti ”vapaaksi päästämistä” ja meidät on päästetty vapaiksi Jeesuksen kalliin veren kautta. Me voimme seisoa minkä hyvänsä syytöksen edessä ja sanoa: ”Saatana, olet syyttänyt minua viimeisen kerran. Raamattuni sanoo, että olen lunastettu, koska uskon siihen, mitä Jeesus teki minun puolestani ristillä.”