OTA KANTAA!

Kuulen monista uskovista, jotka ovat juoneet epätoivon maljasta. He ovat kohdanneet niin monia ongelmia ja kestäneet niin monta kriisiä, että ovat nyt väsyneitä. He ovat niin taakoitettuja, että ajattelevat seuraavan huolenaiheen, pelon varmaan murskaavan heidät epätoivoon. He ovat tulleet murtumispisteeseen, omien keinojensa päätepisteeseen.

Mitä Jumala sanoo sellaisille pelokkaille ihmisille, jotka vapisevat ahdistuksessaan? Minkälaisen reseptin Hän määrää niille, joiden sydän halkeaa pelosta, joiden silmät näkevät vain kauheita asioita tulemassa kohti? Hän antaa heille tämän sanan: ”Herää! Nouse!” (ks. Jes.51:7). Jumala voi ottaa pelottavan maljan pois huuliltamme vain tällä ehdolla: ”Nouse! Ota kantaa!”

Rakas lukijani. Mitä ikinä tapahtuukaan, kun pahat ihmiset vain huononevat entisestään, kun talouskriisit nousevat vuoriksi, Jumalan ihmiset tarvitsevat enemmän kuin rohkaisevia sanomia. He tarvitsevat enemmän kuin saarnoja, jotka lisäävät lyhytaikaista uskoa. Eräs mies kirjoitti minulle: ”Viimeaikaiset puheesi toistavat kovin samoja asioita. Ne yrittävät jatkuvasti rohkaista epätoivoisia uskovia. Kuulostaa siltä, että vain jotkut uskaltavat laittaa uskonsa siihen, että he eivät tarvitse jatkuvaa vahvistamista. Eivätkö he tunne Raamattuansa?”

Juuri tämä oli Jumalan huolena Israelin suhteen. Mikä oli Jumalan vastaus heidän syyttelyynsä? Hän sanoi heille: ”Mikä olet sinä, että pelkäät ihmistä, joka on kuolevainen, ihmislasta, jonka käy niin kuin ruohon”(Jes.51:12). Toisin sanoen: ”Olen laittanut Sanani sinun suuhusi. Olen suojellut sinua kädelläni. Olen vannonut, että olet Minun kansani. Siltikään et ole suostunut siihen. Minä aion uskollisesti toteuttaa sanan, jonka olen puhunut. Silti edelleen pelkäät ihmistä, joka kuihtuu kuin ruoho.”

Paavali saarnasi: ”Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, … sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut”(Room.12:3). Jokaiselle uskovalle on annettu tietty uskonmäärä. Siitä määrästä pitää jokaisen kasvattaa horjumaton, järkkymätön usko. Miten se tapahtuu? Kun usko kasvaa, se vahvistuu vain yhdellä tavalla: kuuntelemalla ja luottamalla Jumalan Sanaan.