SANO VAIN KYLLÄ!

Pyysin Herraa avaamaan minulle Paavalin lauseen merkityksen: “Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme”(Gal.5:25). Lähestyin aihetta rukoillen: ”Herra, tee se kaikki selväksi ja ymmärrettäväksi”. Näin uskon Pyhän Hengen vastanneen minulle: kultainen avain Hengessä vaeltamiseen ei ole monimutkainen. Se ei edellytä mitään teologista koulutusta. Oikeastaan, se on niin yksinkertainen, että monet meistä eivät huomaa sitä. Jos me kuitenkin pystymme tajuamaan tämän totuuden, voimme käydä sisälle elämään, joka on vapaa huolista, täynnä varmuutta oikeasta suunnasta, ja leimallista siinä on täydellinen lepo. Henki vakuutti minua näillä kolmella sanalla: ”Sano vain kyllä”.

SANO VAIN KYLLÄ!

Heti, kun tämä lause välähti tietoisuuteeni, vastasin: ”Herra, no se on tosi helppoa, mutta mitä se tarkoittaa?”

Mennäänpä Paavalin galatalaisille kirjoittamaan jakeeseen. Apostoli väitti rohkeasti: ”Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä "on"; sen tähden tulee hänen kauttaan myös niiden "aamen", Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme”(2 Kor.1:20). Paavalin mukaan Hengessä vaeltaminen alkaa, kun annamme luottavan, vaikeasti sanottavan ”kyllä-sanan” kaikille Jumalan lupauksille. Se merkitsee horjumatonta luottamusta siihen, että Herra pitää Kirjansa kaikki lupaukset. Sinun pitää siis sanoa: ”Isä, olen lukenut sinun lupauksesi ja sanon kyllä niille kaikille. Uskon Sanasi minua varten.”

Mieti Jaakobin varoitusta: ”Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa”(Jaak.1:6 -7).

Nyt tiedämme mitä tarkoittaa sanoa ”kyllä”. No, mitä Paavali sitten tarkoittaa ”aamenella” samassa jakeessa? Itsessään sana merkitsee: ”Niin olkoon. Voit luottaa siihen”. Raamatunkohdan yhteydessä “aamen” merkitsee: Minä uskon sinun sanasi omalle kohdalleni, Herra. Tapahtukoon niin elämässäni.”