KRISTUKSEN MIELI

”Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli”(Fil.2:5).

”Mutta meillä on Kristuksen mieli”(1 Kor.2:16).

”Uudistukaa mielenne hengeltä”(Ef.4:23).

Nämä kaikki kehotukset ovat apostoli Paavalin käsialaa. Hän sanoo Jumalan kansalle: ”Antakaa sen mielen, joka on Kristuksessa, Jeesuksen oman ajattelun, olla myös teidän omanne. Hänen mielenlaatunsa on se, mitä me kaikki etsimme.”

Mitä tarkoittaa Kristuksen mieli? Yksinkertaisesti se tarkoittaa, että ajattelemme ja toimimme Jeesuksen tavalla. Silloin teemme Kristuksen mielen mukaisia päätöksiä, jotka määräävät elämäämme. Se tarkoittaa myös, että tuomme kaikki mielemme alueet saadaksemme Kristuksen mielenlaadun.

Joka kerta, kun katsomme Jumalan sanan peiliin, meidän tulee kysyä itseltämme: ”Onko se, mitä näen itsestäni heijastuvan, Kristuksen luontoa ja ajattelua? Muutunko minä kuvasta kuvaan, Jeesuksen kaltaisuuteen jokaisessa kokemuksessa, jonka Jumala tuo minun elämääni?”

Paavalin mukaan tässä on Kristuksen mielenlaatu: ”Vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen”(Fil.2:7).

Jeesus teki päätöksen ollessaan vielä taivaassa. Hän teki sopimuksen Isänsä kanssa tyhjentää itsensä taivaallisesta kirkkaudesta ja tulla maan päälle ihmiseksi. Hän tulisi maailmaan nöyränä palvelijana ja yrittäisi palvella pikemminkin kuin olla palveltavana.

Kristukselle tämä tarkoitti: ”Menen tekemään sinun tahtosi, Isä”. Tosiaan Jeesus päätti ennen ajan alkua: ”Minä alistan tahtoni, jotta sinun tahtosi, Isä tapahtuisi. Minä alistan tahtoni, niin että voin syleillä sinun tahtoasi. Kaikki, mitä sanon tai teen, tulee sinulta. Minä suostun siihen, että olen kaikessa sinusta riippuvainen”.