TODELLINEN HENGELLINEN AUKTORITEETTI

Useimmat meistä samaistavat voiman johonkin näkyvään, upeaan, maata järisyttävään. Se ei kuitenkaan pidä paikkansa hengelliseen auktoriteettiin nähden. Pietari sanoo, että Jumala antaa hengellisen auktoriteetin sille, joka on ”salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa”(1 Piet.3:4).

Pietarin tässä käyttämä kreikan sana hiljainen tarkoittaa lempeyttä. Rauhaisa taas tarkoittaa varmaa, häiriintymätöntä. Pietari puhuu sydämestä, joka on aina levossa asemansa takia Kristuksessa. Sellainen sydän saa omakseen todellisen hengellisen auktoriteetin.

Tietenkään tämä ei sovi kaikkiin maailman filosofioihin voimasta ja auktoriteetista. Maailma sanoo meille: ”Todista se! Käytä voimaa pelotukseksi. Katso tiukasti silmiin, käytä ruumiin kieltä, tuijota muut hiljaisiksi. Pane omat tarpeesi toisten tarpeiden edelle!” Tämän asenteen heijastumia näemme nykyajan musiikkiryhmien albumien kansissa. Bändin jäsenet katsovat uhkaavasti ”syvälle silmiisi”. He samaistavat tällaisen käytöksen auktoriteettiin.

Meidän asenteemme uskovina on täysin erilainen. Me vastaanotamme voiman ja auktoriteetin vain yhtä tarkoitusta varten: saadaksemme Saatanan pakenemaan. Haluamme olla kykeneviä kestämään hänen hyökkäyksensä elämäämme, seurakuntaamme, perhettämme vastaan. Meidän pitää tunnustaa, että meillä ei ole oikeata voimaa ilman hiljaisuutta ja rauhaisuutta sisäisessä ihmisessämme,

Daavid sanoo: ”Sinun oikea kätesi minua tukee; sinun laupeutesi tekee minut suureksi” (Ps.18:35). Lause ”tekee minut suureksi” merkitsee tässä ” lisää minulle runsaasti laupeutta toisia kohtaan”. Daavid siis lausuu: ”Herra, sinun laupeutesi minua kohtaan on lisännyt minun omaa kykyäni osoittaa armoa.”

Mieti, mitä Daavid tarkoittaa tässä. Tämä kuningas on epäillyt Jumalan uskollisuutta Israelille. Hän on tehnyt aviorikoksen ja sitten murhannut miehen peittääkseen syntinsä. Kuitenkin Herra osoitti Daavidille uskomatonta armoa ja anteeksiantamusta.

Daavid on ihmeissään siitä, kuinka lempeä ja rakastava Jumala oli häntä kohtaan tänä kauheana ajanjaksona. Nyt hän sanoi: ”Herra on ollut niin lempeä minua kohtaan. Kuinka voisin koskaan enää olla kova ketään kohtaan, joka käy läpi, mitä minä olen kokenut? Jumalan armo minua kohtaan on suurentanut minun sydämeni, niin että haluan nyt osoittaa lempeyttä kaikille muille, aviopuolisolleni, lapsilleni, jokaiselle.”