PÄÄSY VOITTOISAAN ELÄMÄÄN

Kun Jeesus vaelsi täällä maan päällä, Hän antoi itsensä koko yhteiskunnan saataville. Hän opetti synagogissa, vuorilla, veneessä. Hän nosti äänensä juhlissa huutaen: ”Minä olen elävä vesi. Tulkaa minun tyköni, niin minä annan teille vettä sielun janoonne”. Kuka hyvänsä voisi tulla Hänen luokseen ja saada tyydytyksen.

Useimmiten Herran kutsua ei otettu vastaan. Hän huusi kansan yli: ”Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet”(Matt.23:37). Hän sanoi siis Israelille: ”Minä olen nyt täällä, teidän kaikkien saatavilla. Olen käskenyt teidän tulla luokseni parannettaviksi ja olen antanut teille teidän tarpeenne. Te vain ette halua.

Miten Jeesus suhtautui kansan hyljätessä Hänet? Hän julisti: ”Katso, teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi!” (Matt.23:38). Jeesus käytti tässä sanaa hyljätty, joka tässä merkitsee yksinäisyyttä, autiota, hedelmätöntä. Hän sanoi: ”Teidän seurakuntaelämänne, oma kotinne, hengellinen vaelluksenne, kaikki kuivuu ja kuolee.”

Mieti sitä. Jos vanhemmat eivät etsi Jumalaa päivittäin, heidän lapsensakaan eivät varmasti tee niin. Sen sijaan heidän kotinsa täyttyy maailmallisuudesta, hengellisestä hedelmättömyydestä, yksinäisyydestä, jota ei voi kuvailla. Lopulta koko perhe päätyy täyteen tuhoon.

Pidä mielessäsi, että Jeesus puhui nämä varoitukset armon päivänä. Hän lisäsi: ”Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennen kuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'." (Matt.23:39). Tämä tarkoitta: ”Minä olen antanut sinulle pääsyn kaikkeen, mitä tarvitset voittoisaan elämään. Sinä vain olet jättänyt tarjoukseni huomiotta. Olen pahoillani, mutta sinun päätöksesi vie elämäsi ja kotisi tuhoon. Et näe minua ennen kuin vasta iankaikkisuudessa.”

Milloin viimeksi tulit Jumalan luo pyytääksesi Häneltä elämäsi tarpeita? Olitko silloin vaikeuksissa, kohtasit kriisin perheesi kanssa, työssäsi, terveydessäsi? Ei ole väärin tulla Jumalan yhteyteen vakavan tarpeen kohdatessa. Jesaja kirjoittaa: ”Herra, ahdistuksessa he etsivät sinua, vuodattivat hiljaisia rukouksia, kun sinä heitä kuritit”(Jes.26:16). Psalmin kirjoittaja todistaa: ”Minä korotan ääneni ja huudan Herraa, minä korotan ääneni ja rukoilen Herralta armoa. Minä vuodatan hänen eteensä valitukseni, kerron hänelle ahdistukseni”(Ps.142:1-2).