SINUA KOETELLAAN

Saat olla varma siitä, että joudut koettelemuksiin, jos vaellat vanhurskaasti Herran edessä. Oikeastaan syvempi vaellus Kristuksen kanssa saa aikaa vielä kovempia koetuksia. Raamattu puhuu tästä hyvin selvästi:

”Niitten joukko, jotka tuntevat Jumalansa, pysyy lujana ja tekee tehtävänsä… Ja keskellä sortoa heille suodaan pieni menestys… Ja taidollisista jotkut kompastuvat, että heidän joukkonsa koeteltaisiin, seulottaisiin ja puhdistettaisiin lopun ajaksi, sillä vielä kestää, ennen kuin määräaika on” Dan. 11: 32 – 35).

”Taidollisille” koittaa siis suurten koetusten aika. Ketkä joutuvat koetuksiin? Vanhurskaat, jotka tekevät tehtävänsä Herralle, vaeltavat Jumalan kanssa ja joilla on viisautta Kristukselta.

Juuri nyt kysyt ehkä: ”Miksi minua koetellaan? Miksi tämä tapahtuu minulle?”

Muistatko kouluaikaasi? Kun koulussa oli kokeita, niiden kautta saatiin selville, miten paljon olit oikeastaan oppinut opetetusta. Paavali puhuu erilaisesta koulusta. Siinä me ”opimme tuntemaan Kristuksen” ja ”hän itse opettaa meitä, niin kuin totuus on Kristuksessa”(ks. Ef.4:20- 21). Jos kuulut Jeesukselle, olet hänen koulussaan. Olet ehkä kuvitellut jo päässeesi koulusta, mutta se tapahtuu vasta kirkkaudessa.

Kouluaikanani vihasin pistokokeita. Herra on kuitenkin käskenyt meidän olla valmiina koetukseen minä hetkenä hyvänsä. Niitä riittää siihen asti, kunnes Jeesus tulee. Kaikki, jotka rakastavat Herraa, joutuvat tulisiin koetuksiin ja heidät puhdistetaan kaikesta, mikä ei ole Kristuksen kaltaista. Sitten ollaan valmiita Karitsan häihin.

Daavid puhui usein koetuksista ja kiusauksista: ”Ja minä tiedän, Jumalani, että sinä tutkit sydämen ja mielistyt vilpittömyyteen”(1 Aik.29:17). Sinä koettelet minun sydäntäni, tarkkaat sitä yöllä, sinä tutkit minua, mutta et mitään löydä. Jos minä pahaa ajattelen, ei se käy suustani ulos”(Ps.17:3).