JUMALA ILOITSEE POJASTAAN

Jumala puhui Jesajalle erityisestä palvelijastaan, johon hän oli mielistynyt: ”Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi”(Jes.42:1). Kuka on tämä Yksi, jota Jumala varjelee ja tukee, tarkaten hänen jokaista askeltaan? Kuka on hänen valittunsa, hänen korottamansa, se Yksi, johon hänen sydämensä mielistyi?

Löydämme vastauksen Matteuksen evankeliumista: ”Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niin kuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt"(Matt.3:16- 17).

Hepreankielessä sana mielistynyt tarkoittaa ”iloita”. Jumala sanoi: ”Minun sieluni iloitsee Pojastani, Jeesuksesta Kristuksesta.”

Lukemattomia määriä lampaita ja härkiä uhrattiin Herralle Vanhan Testamentin aikaan. Eläinten veri virtasi puroina läpi vuosisatojen. Kuitenkin Raamattu sanoo, ettei mikään näistä uhreista miellyttänyt Herraa: ”Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä. … polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt”(Heb.10:4,6).

Samassa luvussa voimme kuulla Jeesuksen ihanat sanat: ”Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'." (Heb.10:7). Kristus tuli maan päälle tekemään sen, mihin eläinuhrit eivät pystyneet.
”Sen tähden hän maailmaan tullessaan sanoo: ’Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit’”(Heb.10:5). Jumala valmisti Jeesukselle maan päällä fyysisen ruumiin, joka antaisi viimeisen, täydellisen uhrin.

Lyhyesti sanottuna, Jumala sovitti itsensä meidän tähtemme. Kun hän pani itsensä ihmisen kohdun suojaan, hän otti meidän luontomme. Hän jätti taivaan rikkaudet tullakseen köyhäksi, antaen oman elämänsä lunastaakseen meidät.