KESYTÄ KIELESI

"Mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä" (Jaak. 3:8).

Tässä kirjeensä jakeessa Jaakob puhuu uskovien kielestä. Hän kutsuu seurakuntaa hallitsemaan kielensä, ennen kuin se tuhoaa heidät! Saatat kysyä, kuinka vakava asia kielen kesyttäminen on?

Voiko "kuriton kieli" todella olla niin synnillinen asia?

Sopimaton kieli tekee uskomme täysin arvottomaksi! Se tekee hengellistä työstämme Jumalan silmissä kelvotonta: "Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha"(Jaak.1:26).

Jaakob tarkoittaa tässä nimenomaan seurakunnan jäseniä. Ei narkomaaneja eikä kadun ihmisiä, vaan Kristuksen ruumiin jäseniä, jotka ulospäin näyttävät hartailta ja hengellisiltä. He ovat aktiivisia Herran työssä, mutta heidän kielensä on hillitön, hallitsematon! Jaakob mitätöi niitä, jotka näyttävät olevan pyhiä, lempeitä, hyviä ja rakastavia, mutta jotka samalla liikkuvat seurakunnassa, työpaikalla tai perheensä parissa kieli happamana. He kertovat huhujen herkkupaloja tai ainakin kuuntelevat niitä halukkain korvin. He valittavat ja murehtivat. Jumala sanoo heidän uskontonsa, kaiken heidän esittämänsä hengellisyyden olevan tyhjää ja arvotonta!

Rakas lukija, en tahdo seistä Kristuksen tuomioistuimen edessä ja huomata, että kaikki työni Herralle, koko hengellinen urani, on ollut turhaa! En tahdo kuulla Hänen sanovan: "David, teit suuria tekoja minun nimessäni. Sinä ruokit nälkäiset, puetit alastomat, ajoit ulos pahoja henkiä ja rakennutit kuntoutuskeskuksia huumeiden käyttäjille ja koteja alkoholisteille. Kyllä, saarnasit lukemattomille tuhansille ja voitit monta valtakuntaani, mutta kaikki turhaan! Monet rohkaisevat sanat tulivat ulos suustasi, mutta ne olivat myös katkeria, epäystävällisiä, vihaisia ja kateellisia sanoja! Otit varoitukseni tässä kielen hallitsemisen asiassa aivan liian kevyesti!"

Saatat väittää vastaan: "Ei kai Jumala sentään ole niin rakkaudeton, että hän alentaisi hengellisyyteni arvon, koska sanoin jotain rakkaudetonta!" Puhun nyt uskovista, joiden kieltä ei ole koskaan kesytetty, jotka puhuvat Jumalan kansaa vastaan silmää räpäyttämättä! Näin sanoo Jumalan Sana: "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi" (1 Kor. 13:1-3).