HERRA ON MINUN PAIMENENI

Psalmi 23 on meille kaikille hyvin tuttu. Sen lohduttavan sanoman tuntevat myös uskosta osattomat.

Tämän psalmin kirjoitti kuningas Daavid, ja sen tunnetuin kohta on alkujae: "Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu."

Alkukielen, heprean sana, suomeksi käännettynä ”puutu”, merkitsee, ettei tarvita eikä haluta muuta. Daavid siis sanoo: "Minulta ei puutu mitään”. Kun yhdistämme lauseen alun ajatukset, kuulemme Daavidin sanovan: ”Herra kuljettaa, johdattaa ja ravitsee minua. Sen vuoksi minulta ei puutu mitään."

Tässä lyhykäisessä lauseessa Daavid kertoo meille Herran olemuksesta ja luonteesta. Kirjaimellinen käännös jakeen alkuosasta ”Jahve Roi” siis tarkoittaa "Herra, minun paimeneni."

Jahve Roi, ei ole mikään lempeä, passiivinen paimen. Hän ei ole palkkalainen, joka antaa laumalle vain ravintoa ja ohjausta. Hän ei ohjaa meitä vain viheriöiville niityille ja vesilähteille sanoen: "Tätä te tarvitsette. Menkää ja ottakaa siitä." Hän ei jätä huomioon ottamatta meidän tarpeiltamme. Hän ei juokse toiseen suuntaan kuullessaan avunhuutomme ja nähdessään vaikeutemme. Ei, hän tuntee jokaisen kärsimämme kivun, jokaisen vuodattamamme kyyneleen ja jokaisen meihin kohdistuvan loukkauksen. Hän tietää, milloin olemme liian väsyneitä ottamaan seuraavaa askelta. Hän tietää hyvin, mitä kestämme. Ennen kaikkea hän tietää, kuinka pelastaa meidät ja tuoda meidät parantumisen paikkaan. Kerta toisensa jälkeen paimenemme kulkee perässämme, noutaa meidät takaisin ja vie lepoon. Hän johdattaa meitä jatkuvasti lepoon, antaen aikaa parantumiselle ja virkistymiselle.

Jahve Roi - Herra meidän paimenemme - käskee seuraamaan häntä hänen lepoonsa, niin että hän voisi "shekinah" meidän keskellemme. Herra sanoo 2 Moos. 29:45:ssa: "Ja minä asun israelilaisten keskellä ja olen heidän Jumalansa." Hepreankielinen sana ”shekinah” tarkoittaa "asettua asumaan, kodiksi". Sana ei viittaa vain ohilentävään hetkeen, vaan jatkuvaan olotilaan, joka ei lopu koskaan. Shekinah, Jumalan kirkkaus ei ole haihtuva kosketus, joka katoaisi sydämestämme kuin näkymätön muste. Ei, se on jotain, mitä Jumala painaa sieluihimme pysyvästi. Se on hänen hyvin läheinen ja ikuinen läsnäolonsa.

Ihmeellinen kuva: Meidän paimenemme tarjoutuu istumaan vierellämme kipumme ja masennuksemme aikana. Hän lupaa sitoa haavamme ja vahvistaa meidän kipeytyneet ja sairastuneet ruumiinosamme.

Sellainen on shekinah, Jumalan kirkkaus: kestävä, Herran ikuinen läsnäolo. Koemme sen usein ollessamme ongelmallisessa tilanteessa. Suuri paimenemme sanoo: "Minä haluan parantaa sinut. Aion tehdä sen olemalla kanssasi jopa kuoleman varjon laaksossa. Olen läsnä elämässäsi kaikessa, mitä paholainen heittää päällesi. Jos yrität paeta minua, silloinkin ajan sinua takaa. Kun saan sinut kiinni, otan syliini ja kannan takaisin lepooni. Sitten sidon haavasi ja parannan sinut kaikesta sairaudestasi. "